EU tour 2023

25 mei 2023 - Roosendaal, Nederland

In de zomer van 2022 ontstond bij mij het idee een (mini) sabbatical te nemen om met auto en caravan een rondreis te kunnen maken door een aantal landen in het oosten en zuidoosten van Europa (Balkan).

Uiteraard eerst met de huidige werkgever afgestemd wat de mogelijkheden waren om langere tijd aaneengesloten vrij te nemen. Na groen licht op dat punt was het tijd om verder na te denken over de reis die medio augustus 2023 zal starten.

In gedachten had ik al een aantal landen en/of plaatsen in beeld die ik graag zou willen bezoeken. Om enigszins een beeld te krijgen van de praktische zaken in de verschillende landen heb ik de website van de ANWB (landeninformatie) gebruikt. Zo kwam ik te weten welke valuta de landen hebben, wat de verkeersregels zijn, of er tolwegen zijn, hoe ik tolvignetten kan aanschaffen, of een id kaart of paspoort noodzakelijk is, wat je verplicht in auto en caravan moet hebben (gevarendriehoeken, sleepkabels, verbandtrommel), wat de staat van het wegennetwerk is etc.

Verder heb ik wat gegoogled om per land een beeld te krijgen van de -top 10- bezienswaardigheden. Niet dat ik die per se allemaal ga bezoeken maar meer om een beeld te hebben wat er allemaal te zien is. Ik ontdek het liefste zelf onbekende en mooie -niet toeristische- plekjes.

Van de zomer volgen de voorbereidingen om auto, caravan en formaliteiten verder in orde te maken. Nu alvast een paar maanden genieten van de voorpret.